Furuset kapell: Forskjell mellom sideversjoner
Fra Norges Kirker
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 24: | Linje 24: | ||
''Sigrid Marie Christie, Håkon Christie'' | ''Sigrid Marie Christie, Håkon Christie'' | ||
===Bakgrunn=== | |||
Kirken ligger på en slette med svakt fall mot øst like nord for Furuset-gårdene, hvor det har ligget en kirke i middelalderen. | Kirken ligger på en slette med svakt fall mot øst like nord for Furuset-gårdene, hvor det har ligget en kirke i middelalderen. | ||
Siste sideversjon per 27. okt. 2020 kl. 15:51
Furuset kapell | |
Fylke | Akershus fylke |
---|---|
Kommune | Ullensaker kommune |
Prosti | Øvre Romerike |
Bispedømme | Borg bispedømme |
Koordinater | 60.158985,11.262748 |
Fellesråd | Ullensaker kirkelige fellesråd |
Kirke-id | 023500201 |
Soknekatalognr | 04060302 |
Bygningsgruppe | Kirke etter kirkeloven (§ 17) |
Vernestatus | Listeført (etter 1850) |
Denne artikkelen er hentet fra bokprosjektet «Norges kirker». Artikkelen blir derfor ikke oppdatert eller endret. Enkelte artikler er ikke fullført. Referanse til artikler som er publisert i bokform, finnes nederst på siden.
Sigrid Marie Christie, Håkon Christie
Bakgrunn
Kirken ligger på en slette med svakt fall mot øst like nord for Furuset-gårdene, hvor det har ligget en kirke i middelalderen.
Bygningen
Kirken ble bygget av tegl av murmester H. Kristoffersen fra Sør-Odal etter tegninger av ark. Henrik Nissen, og innviet 15. okt. 1879. Til det rektangulære skip føyer seg et kvadratisk kor med apsis mot øst. På hver side av koret er sakristi og rom for dåpsbarn. Inn til skipets vestgavl står et vesttårn med trappehus på hver side. Grunnmurene av upusset bruddsten bærer kirkens teglmurer, som er upusset utvendig og pusset og malt innvendig. Gavlmurene er bredere og høyere enn kirken og avsluttes med sinktekkede fordakninger. Skipets langmurer har utvendig og innvendig lisener som deler veggene i 5 felter. Oventil er lisenene forbundet med et vannrett tannskift utvendig og pusset hulkil innvendig. Murene avsluttes utvendig av tannskift og innvendig av blindbuefrise under takene. Koret åpner seg med bred og høy rundbuet åpning mot skipet. De 3 øvrige kormurer har hver en blindarkade av samme størrelse og form som korbuen. Østmuren åpner seg med en mindre, konsentrisk rundbue til apsis, som er uten lysåpninger. Koret belyses av 3 høytsittende, rundbuede vinduer i nord- og sydmuren. De 3 midtre av de 5 feltene i skipets langmurer har ett større, rundbuet vindu. Alle vinduer har støpejernsrammer. Skipet deles i 3 skip av 2 stolperader med 4 stolper som korresponderer med murenes lisener og bærer rommets 2 par langsgående dragere. Det laveste dragerpar ligger i høyde med langmurenes kroner og opptar de tverrgående bjelker som bærer himlingen over sidefeltene. De øverste dragerpar understøtter taksperrene og opptar hanebjelkene. På det langsgående bjelkelag over hanebjelkene ligger midtrommets himling omtrent halvannen meter høyere enn i sidefeltene. Korets himling ligger i samme høyde som i skipets midtrom. Skipets skifertekkede sadeltak fortsetter ubrutt over koret, som på østre gavlspiss bærer stenkors på postament med årstallet 1878. Det kvadratiske vesttårnet avsluttes med tannskift i skipets mønehøyde og bærer en 8-kantet, teglmurt klokkestue som avdekkes av 8-kantet, skifertekket hjelm. Over den rundbuede, 3-leddede vestportal er et pusset felt med ordene «DEO GLORIA». Fra tårnfoten fører en bred, stikkbueoverdekket dør til skipet og en mindre på hver side til trappehusene, som har brutte hjørner og inneholder trapp til galleriet.
Interiør
Alter og altertavle oppført under alternisjens bue. Prekestol ved korets nordvestre hjørne med oppgang langs kormuren. Døpefont i koret, ved siden av prekestol-oppgangen. Orgelgalleri i vest.
Farver
Farver ved Enevold Thømt 1929. Murene malt i pastellfarver som fremhever arkitekturdetaljene, blågrått, blekrosa, lyst blåfiolett og gulhvitt. Nederst stengrått felt. Gulv i mørkere grått. Himlingen grå med blåkonturerte bjelker og grått loft.
Søylerekken i skipet er i gråbeige med blå hulkiler. Altertavle, alterring, døpefont, prekestol, benker og galleri er malt i beige. På altertavle, alterring og prekestol er anvendt noe gull.
Lys og varme
Ovnsfyring, elektrisk lys.
Inventar
Altertavle
Altertavle, nygotikk. Utført med altertavlen i Ullern kirke i Sør-Odal som forbilde. Midtfelt trukket med grønn filt hvorpå eketresmalt kors.
Alterring
Alterring, nygotikk, skårne pilastre. Rød plysj på håndbrett og knefall.
Døpefont
Døpefont, 4-sidet kum og skaft med fasede hjørner, treimitasjonsmaling.
Prekestol
Prekestol, 3 fag med 2 fyllinger i hvert, brutte hjørner hvorpå høy, smal fylling. Foten består av søyleknippe. Karm og lesepult har rød plysj med gullfrynser.
Benker
Benker med sveifet vange.
Galleri
Galleri lagt opp i muren og sammenbygget med søylene under himlingen. Brystning med rundbuede åpninger. Midtpartiet springer frem og gir plass for orgelets spillepult.
Orgel
Orgel bygget av Hollenbach, Tyskland 1888, overlatt Holmenkollen kapell 1903. I stedet ble oppsatt et orgel bygget av Brynhildsrud for Metodistkirken i Kristiania, restaurert av J. H. Jørgensen. Mekanisk, 6 stemmer. Prospekt i nygotikk. (Anna Lindhjem: Norske orgler og organister. Skien 1916, s. 296.)
Rituelle kar
Kalk, sølv, utført av J. Tostrup, Oslo 1935. Emaljemedaljong med Agnus Dei på siden. - Disk, plett.
Sølvskje med siselert kors, stpl. Tostrup 1897.
Vinkanne, klassisistisk, plett.
Dåpsfat, tinn. På kanten gravert sammenslynget IPS og LRD i bladkrans. På baksiden innrisset «Ole Torgersen Onsrud», prikket «AODO» (Anne Olsdatter Onsrud), gravert «AHS» (Amund Henriksen, hennes første mann) samt bumerke. 5 stempler, hvorav ett med hodeskalle og knokler, ett med kronet 5-bladsrose. Diam. 33,3 cm. Slank plettkanne til dåpsvann.
Paramenter
Alterduk, hvit lin med knelende engler brodert i sort, gult og grått.
Antependium, rød ull med galoner og kors av gullband. - Antependium, blågrønn ull med brodert tornekrone hvori kors. Tegnet og brodert av Annelise Alsing 1962.
Messehagel, rød fløyel med kors av gullband.
Lysstell
Høye alterstaker, sølvplett med bred krave med oppstående, gjennombrutt kant
7-armet messingstake montert for elektrisk lys.
2 18-armede lysekroner, barokk-kopier, montert for elektrisk lys.
Klokker
Klokker, a) Støpt av A. O. Holte på Toten 1879. Diam. 80 cm. b) Støpt av O. Olsen & Søn, Nauen 1924. Forært av Knut Viste. Diam. 88 cm.
Nummertavler
Nummertavler med korsmotiv på toppstk. og tannsnitt på hver side av nummerfeltet.
Møbler
Lenestol og bord, rokokko. Skåret skjell- og bladornamentikk. Sortmalt. Bordet har forgylte motiver.
Stol h. 116 cm, br. 89 cm. Bord 87 x 58 cm, h. 70 cm. Møblene er kommet fra Onsrud.
4 høyryggede stoler, barokk-kopier med rødt, imitert skinntrekk.
Kirkegård
Kirkegårdsgjerdet består av liggende bord.
Gravkapell oppført etter tegning av Peter Emil Wætthen 1904 (Ullensaker. En bygdebok. Bind I, s. 156). Panelt bindingsverk, korsformet plan med 3-sidet utbygg mot syd. Vestre arm har sakristi. Rundbuede vinduer med tonet antikkglass. Over inngangsdøren galleri med harmonium. Lysstell av smijern.
Kilder
- RB s. 435: «Furusæters kirkia j Kise» (1393).
- JNV s. 8
- Ullensaker. En bygdebok. Bind I. Oslo 1927 (Anders Bugge: Kirkene) og Anders Bugge: Ms. om stavkirkene (mulige stavkirker).
- Forh prot. 1862-80 (Kommunearkivet).